quinta-feira, 17 de março de 2022

 FRANK O'HARA

THE DAY LADY DIED

It is 12:20 in New York a Friday
three days after Bastille day, yes
it is 1959 and I go get a shoeshine
because I will get off the 4:19 in Easthampton
at 7:15 and then go straight to dinner
and I don't know the people who will feed me

I walk up the muggy street beginning to sun
and have a hamburger and a malted and buy
an ugly NEW WORLD WRITING to see what the poets
in Ghana are doing these days
                                                  I go on to the bank
and Miss Stillwagon (first name Linda I once heard)
doesn't even look up my balance for once in her life
and in the GOLDEN GRIFFIN I get a little Verlaine
for Patsy with drawings by Bonnard although I do
think of Hesiod, trans. Richmond Lattimore or
Brendan Behan's new play or Le Balcon or Les Nègres
of Genet, but I don't, I stick with Verlaine
after practically going to sleep with quandariness

and for Mike I just stroll into the PARK LANE
liquor store and ask for a bottle of Strega and
then I go back where I came from to 6th Avenue
and the tobacconist at the Ziegfield Theatre and
casually ask for a carton of Gauloises and a carton
of Picayunes, and a NEW YORK POST and her face on it

and I am sweating a lot by now and thinking of
leaning on the john door in the 5 SPOT
while she whispered a song along the keyboard
to Mal Waldron and everyone and I stopped breathing 
                                                                                       1959


                              xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


THE DAY LADY DIED

São 12:20 em Nova Iorque uma sexta-feira
três dias depois do dia da Bastilha, sim
é 1959 e vou engraxar os sapato
porque sairei do das 4:19 em Easthampton
às 7:15 e depois vou direito ao jantar
e nem conheço as pessoas que me convidaram

caminho pela rua sufocante onde o sol começa a aparecer
e como um hamburger e um malte e compro
um feio NEW WORLD WRITING para ver o que os poetas
do Gana escreveram por estes dias
                                                         entro no banco
e Miss Stillwagon (nome próprio Linda ouvi dizer)
nem sequer olha para o meu saldo por uma vez na vida
e no GOLDEN GRIFFIN compro um pequeno Verlaine
para Patsy com desenhos de Bonnard ambora hesite
quanto ao Hesíodo, trad. Richmond Lattimore ou
a nova peça de Brendan Behan ou Le Balcon ou Les Nègres
de Genet, mas não, permaneço com Verlaine
depois de quase adormecer de embaraço

e para Mike limito-me a passar pela Loja de Bebidas
de PARK LANE e comprar uma garrafa de Strega e
então regresso por onde vim para a 6ª Avenida
e a tabacaria no Ziegfield Theatre e
distraidamente peço um maço de Gauloises e um maço
de Picayunes, e um NEW YORK POST que traz a cara dela

e agora já estou a suar muito e pensando
quando me encostei à porta da retrete do 5 SPOT
enquanto ela sussurrava uma canção ao correr do teclado
para Mal Waldron e eu e todos deixámos de respirar
                                                                                    1959

Sem comentários:

Enviar um comentário

  FRANK O'HARA PISTACHIO TREE AT CHATEAU NOIR Beaucoup de musique classique et moderne Guillaume and not as one may imagine it sounds no...